Söz

Hobi,Elişleri,Gezi,Doğa,Yaşam,Sanat
Hobby,Handmade,Travel,Nature,Life,Art

HAYATIN CEPLERİNİ BİR SİLKELEYİN HELE,
NELER DÜŞECEĞİNİ BİLEMEZSİNİZ !

31.03.2013

FilmMor

11.Uluslararası Gezici Filmmor Kadın Filmleri Festivali İzmir ayağında ancak son günü katılabildiğim gösterim kapsamında tek film izleyebildim.
Yolda karşılaştığım Koray Krşyk.Şb.Bşk.Rukiye hanım ve arkadaşı ile Yaşar Üniversitesi Kampüsüne vardığımızda hava yaz mevsimini aratmaz nitelikteydi.))

Fakülte yıllarında tek yol olan Ağaçlı Yol'da yer alan Kampüs ve Metro İstasyonu anıları canlandırdı,,şimdilerde tâli yol olarak hizmet veren bu yolda yapılan şamata keyif yolculuklar anısına bir kare))

"Orada olan kadınların festivali" tanıtım kitapçığını gözden geçirdiğimde oldukça dikkat çekici filmlerden konuşabiliriz;

Benim özgürlüğüm senin özgürlüğün-Diana Näcke
Ötesi-Pernilla August
Kiraz çiçekleri-Doris Dörrie
Hani Meral-Melek Özman
Ben uçtum sen kaldın-Mizgin Müjde Arslan
Asya-Mizgin M.Arslan
Dönüşüm-Gülten Taranç
Derin nefes al-Başak Büyükçelen
Can yelekleri koltukların altında-Maria Giráldez&Miguel Provencio
Barracuda-Camera ETC
Güneşe yolculuk-Yeşim Ustaoğlu
Kürtaj oldum-Gillian Aldrich

Kadın yönetmenlerin çarpıcı konularda,çok etkili,başarılı oldukları artık yadsınamaz bir gerçek.

Öncelikle "Ben uçtum sen kaldın" filmini izleme şansını bulduğum için şanslı olduğumu söyleyebilirim. 'Diğer yandan ' bakmak olarak özetleyebilirim yaşadığım durumu..Sınırın öte yanından,'ötekilerin' yaşadıklarından izlediklerim,şaşırtıcı değil ama etkileyici..

Kitapçıktaki özet:
"Bu film bir kadının hiç görmediği gerilla (bu sözcüğü kitapçıktan alıntılamak zorundayım,) , babasını arayışının hikayesidir.
İstanbul'dan Mahmur Mülteci Kampına uzanan yolculukta babasının nasıl biri olduğunu,geçmişini,onu sevip  sevmediğini sorgular.Bu yolculuk onu,en yakınındakiyle yüzleşmeye zorlar." şeklinde..

İzledikten sonra ekleyebileceğim;
Mizgin A.nın kendi yaşamını aktardığı, bir belgesel film.Filmin başında Mardin Güllü Köy'e gelerek yolculuğuna başlayan Mizgin,burada doğup büyüdüğü babaannesinin evine gelerek ,O'nunla ve dedesiyle zaman geçirerek anılarını sorguluyor, ninenin anılarında "oğlunun -fırında kalan susamdın anne,ben uçtum sen kaldın- sözü önemli yer tutuyor..
Evin duvarındaki babasına ait fotoğraf ,dedenin kalbi dayanmadığı için naylon poşete sarılı duruyor.
Mizgin A. henüz annesinin karnındayken babası1980 de dağa çıkıp gerilla ! olmuş Mahmur kampı tepelerinde Irak'lı peşmergelerce öldürülmüş.(Ahmet Arslan 1995-kod: Kemal)

(Devletin işkencelerinden ve ayak tırnaklarının tamamının söküldüğünden,öldüresiye dayak atıldığından bahsediliyor bu bölümde ve İhtilalden sonra 'beni yaşatmaz bu devlet,özgürlük için dağlarda mücadeleme devam edeceğim' deyip bir gece dağlara çıkıp gidiyor..)
Foto:rhr

Babasının mezarını bulabilmek, O'nun hakkında arkadaşlarıyla konuşabilmek,bilgi  toplamak için 2009 yılında Kasım ayında yaptığı bu yolculuk sırasında çekilen bir belgesel..

Cizre-Şırnak-Habur Kapısından çıkış yapıp Mahmur Kampına vardığında babasının 3 yıl birlikte eylem yaptığı arkadaşından O'nun hakkında bilgiler alıyor.

Ağabeyi gittikten sonra yataklara düşen ve bir daha iyileşemeyen halasını ziyaretinde zor anlar yaşıyor((
Mizgin A.nın annesi de 1983 yılında gördüğü baskılardan kaçarak eşinin peşinden Suriye'ye gitmiş.
(Mizgin'i bırakıp erkek kardeşini alıp gitmesi Mizgin'in yaşamında travma yaratmış çocukluğunda hasta olmuş)..
Orada buluştuğu eşi birkaç ay sonra bir aile yanına bıraktığı karısı ve oğlunu bir daha aramamış.Sonrasında Mizgin'in annesi İstanbul'a geliyor ve yaşamına orada devam ediyor.


Bu arada filmin Mahmur Kampı görüntülerinde arka plandan duyulan kamp hoparlöründen 23 Kasım Kadına Şiddete Hayır günü kapsamında ,kampın kadın(!) larına çağrı yapılıyor ,toplantı için--ki bu da ilginç idi ))
Erkeklerin eğitilmesi gereken konularda dahi kadınlara yük veriliyor?)


Filmde buluştuğu annesi ile de yüzleşen Mizgin; O'na bütün bu geçen yıllar içinde"anne karnında olmayı yeğlediğini,çünkü o zaman annesinin onu bırakıp gidemeyeceğinden emin ve mutlu olacağından sözeder.Annesi ise "Kimden hesap soracağız" diyerek kadere boyun eğmişlikle yanıtlar..

Mizgin M.Arslan 1981 Mardin doğumlu,,öğrencilik yıllarında başladığı gazetecilik hayatında, Yeşim Ustaoğlu:Su,Ölüm ve Yolculuk(2010) adlı kitabının yanısıra Rejisör Atıf Yılmaz(2007), Kürt Sineması(2009) adlı iki derleme kitabı var..
Bahçeşehir Ünv.Sinema ve Medya Çalışmaları bölümünde doktora yapıyor.

2012 VanGölü Film Fest.Özel Jüri Ödülü,
2013 45.Siyad Türk Sineması En İyi Belgesel Film Ödülü.

Film bitince bahçede ikram edilen kahvemi yudumlayarak ,ikinci filmi izlemek üzere içeri girenleri bekledikten sonra kuş cıvıltıları arasında notlarımı düzenledim,,
Tatlı bir yaz gününe kıyamayarak metro istasyonuna yürürken Pazar sakinliğini şehrin kalabalığından uzak yaşamanın tadını az da olsa çıkardım))

güvercinlerin tüm dünyada barış için havalanması dileğiyle....

4 yorum :

hulyalider dedi ki...

Tebrikler Ruhsar yine harika bir yazı olmuş ,sayende ben de "Ben uçtum sen kaldın-Mizgin Müjde Arslan"ı izlemiş gibi oldum ,teşekkürler arkadaşım

ozgrkdn dedi ki...

Ben teşekkür ederim Hülya Liderim,sevgiler))

Aydan Dizdar dedi ki...

Sen yazarsın da güzel bir yazı olmaz mı , kritik gerekli ama , nereden başlayıp ,nasıl açarım zor ... Sanırım filmden uzun olur ... Ben de seni kutlayarak teşekkür etmekle yetinmem gerekecek ... Bu güzelliği bozmamak adına ... Sevgilerimi gönderdim...

ozgrkdn dedi ki...

Teşekkür ederim sevgili Aydan,, okuman bile benim için çok değerli,, blog yazılarımızın face ortamında okunmadan acele yapıştırılmış bir beğen tıklamasıyla geçiştirilmesi biz bloggerları çok üzüyor aslında.
Hatta geçende dayımın vefatıyla ilgili yazdığım blog postumu tıklayıp, sonra da ağabeyimin, babamın vefatından dolayı üzüntülerini bildirenler olunca çok kırılmıştım.Sağolasın arkadşım )